Oletko harkinnut shoppailulomaa? Tee se Turussa.

Matkailu avartaa usein myös lompakkoa, mutta oikeilla valinnoilla lomamatkasta koituneet kulut ovat pieni hinta uusista kokemuksista ja mahdollisista löydöistä, jota rohkealle ja uteliaalle shoppaajalle on tarjolla paikasta riippumatta. Turusta löydät ostosmahdollisuuksia vuoden jokaisena päivänä, pienistä uniikeista putiikeista amerikkalaistyylisiin ostoskeskuksiin asti. Paikalliset tuotteet kuitenkin kannattaa ketjuliikkeiden sijaan katsastaa aina, oli missä päin maailmaa liikkeellä tahansa.

Pienliikkeet

1024px-Turku_Hansa_panorama

Turisteille on tarjolla useita liikkeitä kävelymatkan päässä toisistaan, joissa koriste-esineet, design-tavarat ja muut matkamuistot ovat toki laadukkaita, mutta jotka on myös hinnoiteltu yläkanttiin, vaikka voivatkin olla verovapaita ostoksia ulkomailta tulevalle.
Pienet paikalliset putiikit Turun keskustassa ovat loistava vaihtoehto turistirysien sijaan ja niitä tulee vastaan useilla eri keskustan alueilla. Pikkuliikkeitä on niin paljon, että niissä kiertelyyn kannattaa varata koko päivä ja jättää suuremmat ostokset ja tavaratalojen ihastelu eri ajankohtaan. Netistä löytää myös paljon viime hetken tarjouksia ja tärppejä. Muun muassa naisten ja miesten vaateliikkeet ilmoittelevat ahkeraan uusista tuote-eristä omilla verkkosivuillaan tai Facebookissa, joten tarjontaan on hyvä tutustua joka päivä erikseen.

Turun kauppakeskukset

Turusta ja kauppakeskuksista puhuttaessa Hansa on ylivoimaisesti tunnetuin. Se on vanhin ja suurin ostoskeskus Turun keskustan alueella ja tunnetaan paikallisten keskuudessa myös nimellä Hansakortteli. Tämä persoonallinen ja monipuolinen kauppakeskus sijaitsee Kauppatorin vieressä parhaalla paikalla, joten sinne on helppo tulla mistä ilmansuunnasta tahansa. Itse Hansassa yli sadan liikkeen lisäksi toimii Svenska Teater, ja ostoskeskuksen tiloissa järjestetään aika ajoin myös erilaisia tapahtumia ja näyttelyitä, joten kulttuurin antimista ei voi välttyä edes ostosreissulla. Muista Turun seudun kauppakeskuksista Skanssi on suosittu erityisesti lapsiperheiden keskuudessa, sillä sen vieressä sijaitsee lasten seikkailupuisto Flowpark.

Kauppahalli ja Kauppatori

Sekä Turun kauppahalli että Kauppatori ansaitsevat erityismaininnan, sillä ne ovat pullollaan lähialueiden tuottajien herkkuja, joiden joukosta löytyy taatusti vaativankin kulinaristin makuun uusia makuelämyksiä myös edulliseen hintaan. Kesäisin Kauppatori kuhisee elämää ja silloin sieltä kannattaa hakea esimerkiksi makoisat mansikat, joista voi nauttia lukuisissa läheisissä kahviloissa ja terasseilla. Lisäksi luomuruokaan ja vegetaristeille sekä vegaaneille suunnattuja erikoisruokakauppoja on ilmestynyt kaupunkikuvaan useita, joten jokainen makumatkailija riippumatta ruokavaliostaan voi tulla Turkuun hyvillä mielin.