Turun linna ja muut nähtävyydet

Turku on suosittu vierailupaikka erityisesti sen nähtävyyksien ja museoiden vuoksi. Kaupungista löytyykin paljon vanhan ajan havinaa kuten Turun tuomiokirkko. Urbaani kaupunki on kuitenkin kasvanut moderniksi metropolimaiseksi kokonaisuudeksi, jossa vanha ja uusi kohtaavat tavalla, jota ei muualla Suomessa juuri näe. Turku on suosittu matkakohde myös loistavan sijaintinsa myötä ja sieltä onkin helppo suunnata museokierroksen päätteeksi rentoutumaan esimerkiksi Naantalin kylpylään.

Nähtävyydet

Turkuun tutustumisen voi turistina aloittaa yksinkertaisesti kävelemällä Aurajoen vartta, sillä sen laitamilta löytyy paljon merkittäviä historiallisia kohteita ja itse Turun linna toimii mainiona maamerkkinä, joten eksymään ei pääse. Myös puistot, kahvilat, ravintolat ja liikkeet ovat vain muutaman askeleen päässä, kun on tarve pitää taukoa. Kun kaupunki alkaa olla tuttu, museokierrokselle voi lähteä perinteikkäästi Turun taidemuseosta, joka sijaitsee aivan Kauppatorin vieressä. Museossa on pysyvän kokoelman lisäksi vaihtuva näyttely, joka esittelee niin suomalaista kuin ulkomaalaista huipputaidetta. Jos nykytaide kiinnostaa enemmän, toisella puolella jokea sijaitsee Wäinö Aaltosen Museo, jossa näyttelyiden lisäksi järjestetään aika ajoin oheistapahtumia, konsertteja ja myös työpajoja taiteita harrastaville. Muita merkittäviä nähtävyyksiä Turussa ovat nykytaiteen museo Aboe Vetus & Ars Nova, sekä kuuluisa Sibelius-museo, joka on pyhitetty kokonaan suomalaiselle musiikille. Aktiivisille museoissa kävijöille on tarjolla vuodeksi kerrallaan ostettava museokortti, jolla saa rajattoman pääsyn yli 230 museoon Suomessa.

Turun linna

1024px-Turun_linna_1

Tunnetuin maamerkki Turussa on kiistämättä ritarien aikaan keskiajalla rakennettu Turun linna, joka on edelleen yllättävän hyvässä kunnossa. Tiloista löytyy historiallinen museo ja vaihtuvaa toimintaa sekä näyttelyitä, joten jokainen käynti voi olla hieman erilainen. Linnan historia on monivaiheinen, kertoo rikkaasta Suomesta ja pitää sisällään useita kiehtovia ja myös traagisia tarinoita, jotka vievät mennessään. Siksi opastettu kierros on hyvä valinta kokeneemmallekin kävijälle, jotta saa käynnistään eniten irti. Linna on myös lapsiperheille mainio tutustumiskohde, vaikka voikin alkuun tuntua kolkolta. Lapsille järjestetään ritariaikoja tunnelmoiva pikkuritarikierros, josta myös aikuiset voivat nauttia. Turun linna on kohteena kiinnostava, sillä se kattaa myös paljon Suomen historiaa, eikä ole sidottu pelkästään Turun alueeseen. Aikaa käyntiin kannattaa varata reilusti, sillä kaikkea ei ehdi yhdellä kertaa nähdä.